A közösségi oldalak tagadhatatlanul a hétköznapjaink részévé váltak az előző évtizedben. Mindamellett, hogy a legtöbb ilyen felület -amiatt, hogy széles közönségeket céloz meg- roppant kényelmes használattal rendelkezik, ezt a fajta előnyös felületet hatékony használatra is tudjuk fordítani. Az internet sötét bugyraiban számtalan példát találhatunk közösségi oldalakra; ismertekre (Facebook, Twitter), kevésbé ismertekre (moly.hu, ilyen-olyan fórumok). Amikor felmerül az, hogy mit lehetne hasznosítani az oktatásban, az ajánlások között rengeteg specifikusan pedagógiai célokra gyártott oldal. Erre én azt a hasonlatot szoktam elképzelni, hogy van egy kulcsom a bejárathoz, a kapuhoz, a műhelyhez, a postaládához, a kukatárolóhoz, a pincéhez, a pinceajtóhoz, a biciklitárolóhoz, és a hátsó kertikapuhoz. Kényelmetlen, ugye? Nem fér be kényelmesen a zsebbe a történet.
Használhatóság szempontjából egy igen nagy előny, ha az adott applikáció összehangolt, rendszerezett, és sokan használhatják. A Facebook kézenfekvő választás, de az oktatásban való alkalmazhatósága messze elmarad egyéb konkurenciáktól. Erre pedig a kézenfekvő válasz a Google!
Nojó. Eléggé hanyag dolog egy adott kérdésre egy jó öblös google böfögéssel válaszolni, de gondoljunk bele, hogy fennállása óta mivé nőtte ki magát a keresőmotor. Kezdhetjük azzal a ténnyel, hogy az összes androidos készülék rendelkezik a google-család applikációival, és a számítógépeken is könnyen elérhető böngésző igénybevételével (Chrome zBs.). Miket is tartalmaz magában a Google?
- YouTube
- Gmail
- Drive
- Szervező
- Google+
- Fényképek
- Fordító
- Dokumentumok (online office)
- Classroom
- Térkép
- És még sokan mások
Ami ebben a csodálatos, az az applikációk közötti kötetlen és kényelmes átjárás. Az illusztráció és az alkalmazás pedig nem más, mint a felsorolásban szereplő Classroom.
A Classroom azon felül, hogy direktbe oktatási célokra készült, egy sajátos közösségi felületet is képez, ugyanis a kommunikáció az virtuális osztály nebulói vagy épp a tanuló és a tanár között nagyon kényelmes és közvetlen. Vagy ha valaki nem érzi magát rögtön kényelemben, akkor a google adta lehetőségekkel máris átirányítható az illető a Google+ kies vidékeire.
Szóljunk most röviden a Classroom közösségi oldal jellegéről. Azt mindenképp ki kell emelni, hogy a Classroom elsősorban oktatási célokra készült, és a közösségi tulajdonságai a tényleges osztályterem virtualizálásának köszönhető. Ami viszont előnyére válik az a szülőkkel való kapcsolat. A Google Classroom háromféle felhasználótípussal bír: Oktató, Tanuló, Gondviselő.
A fő moderátor a Tanár maga. Ő szabhatja meg a kommunikációs felületeket, a szülők és más tanárok hozzáférését tananyagokhoz, és a diákok kommunikációs felületeit. Ezzel nagyon sok félreértést el lehet kerülni, és a szülők is nap mint nap értesülhetnek a a legkényelmesebb módon az aktuális dolgokról, még föltétlen szülőire se kell járniuk (van, aki amúgy se szokott), itt megkaphat minden információt csemetéje iskolai dolgairól. A diákoknak is ad egy közösségi felületet, egymás között tudnak konzultálni egy-egy feladatról, és akár közvetlen link vezethet egyéb közösségi felületekre (Facebook, Google+).
Egyik nagy hátránya (és szerintem egyéb közösségi oldalaknak is), hogy kimondottan partner viszonyt igényel tanár-diák, illetve tanár-szülő között. Ehhez egy olyan lépés szükségeltetne, hogy amelyre jelen kis magyar társadalmunk jelenleg nem képes.
A Google Classroom közösségi jellegérők szóljon most csak ennyi. Röviden egy két előny:
- Egyszerű használat
- IKT - barát
- Google-kompatibilis
- Hatékony kommunikáció
- Anytime, anywhere
Pár hátrány is:
- Nem elérhető mindenkinek
- Internet és infrastruktúraigény
- Informatikailag rugalmas tanárigény
- Tekintélyelvű használat kizárt
- Önmagában nem váltja ki az iskolát (ez nem is baj)
Az alábbi videó pedig röviden bemutatja a programot: