A TPACK egy mozaikszó, mely a Technology, Pedagogy, Content (tartalom), szavakból alkot egy egészt. Ez azokat a tudásokat foglalja magába amire a tanárnak szüksége van, hogy a modern technológiákat a tanításába és a tudásába ágyazza. Ez a pedagógiai modell Shulman pedagógiai tartalmi tudásának kiterjesztése. A Mozaikszó felépítése szitaszerűen történik, a megértését segíti az alábbi Venn-diagram:
Hogyan épülnek fel a halmazok, és azok metszetei?
- CK - tartalmi tudás: Tanári ismeretek, melyet a tanár tanít (szaktárgyi ismeretek).
- PK - pedagógai tudás: a tanulás, és tanítás folyamatainak ismerete, didaktika, és oktatási célok.
- TK - technológai tudás: Tudás, mely a technológia, eszközök ismeretére irányul és ezek alkalmazhatóságára.
- PCK - pedagógiai tartalmi tudás: Szakmódszertan röviden. Az adott tantárgy tanításához szükséges pedagógiai ismeretek.
- TCK - technológiai tartalmi tudás: A technológiai és a szaktárgy kapcsolata. Annak ismerete, hogy a szaktárgy hogyan változik a technológia változósával, és hogy a szaktárgy alkalmazásai hogyan változtatják a szaktárgyat magát.
- TPK - technológiai pedagógiai tudás: Annak ismerete, hogy a tanítás és a tanulás hogyan változhat, amint új technológiák vetik meg lábukat. Hogyan írják felül a modern eszközök az oktatást?
- TPACK - Összefoglalja a tartalmi, technológiai, és pedagógiai tudást. Tartalmas és képzett tanítás a technológiával karöltve. TPACK az alapja a hatékony tanításnak a technológiával, szükségeli a pedagógiai technikák ismeretét, melyek a technológiát használják. Ez mind megtámogatja a diákokat bizonyos nehézségeik legyűrésében.
Mi köze van ennek mégis a matematika és fizika oktatáshoz? Nagyon is sok. A matematika és főleg a fizika olyan feltörekvő, releváns és komplex tudományágak, amelyek ma már a modern technológiák nélkül elképzelhetetlenek. A matematikában egyre jobban teret nyer az algoritmusok tudománya, amely egyenes út a programozásig, amely ma az egyik legkeresettebb szakma. A matematikatanításban pedig nagyon jól lehet alkalmazni a számítástechnika számtalan eszközét a megértés segítésére.
A fizika a felfedezés, a kísérletek és a mérések világa. A tanítás során számtalan kísérlettel kell színesíteni az elméleti anyagot, hiszen így kel életre körülöttünk a világ. A méréseket már sokkal egyszerűbben, digitális eszközök (kamerák, számítógépes programok) segítségével el lehet végezni, amely a mérések pontosságát is javítja. Számtalan számítógépes szimuláció pedig a megértéshez vezető utat ágyazza be a gyerekeknél. Remekül lehet olyan problémákat felvázolni nekik, amiket barkács eszközökből nagyon nehéz, vagy szertári szerekből nagyon drága lenne produkálni.
A legfontosabb mindazonáltal, hogy a gyerekek érezzék, hogy a 21. század eszközei, melyek ma már a mindennapjaik része -az okostelefonok, a számítógép, az internet-, nem kerülnek perifériába a tanításban, csak azért, mert az még a régi módszerekkel dolgozik. Ez persze nem zárja ki a régi és az új ötvözését.
A TPACK-ról bővebben itt olvashat a kedves olvasó.